Báboktatás - világszerte 3 layers of telling a story-konferencia

Hutvágner Éva | 2016-01-24

A történetmesélés határain – Báboktatás a XXI. században című hiánypótló nemzetközi konferenciára 2016. január 19-én Budapesten, a Színház-és Filmművészeti Egyetem „3 layers of telling a story" rendezvényének keretén belül került sor.

A programsorozat az operatőr- és bábművész- képzés, valamint az alkalmazott színház területén megkezdett 2014-es együttműködés kiteljesedéseként fogható fel. A konferencia középső programja, a keddi bábművészeti nap az Erasmus+ bábos képzéshez köthető projekt alapköve: a meghívott előadók főként annak a kétéves képzésnek a partnerintézményeiből és országaiból érkeztek, akik a moderátor és szervező Csató Kata bevezetőjében vázolt hosszútávú tervek szerint a létrehozandó kétéves Erasmus-bábművészképzésben vesznek majd részt. Az elhangzottak értelmében az első, budapesti szemeszter után vendéghallgatóként és egy nyári kurzus résztvevőiként Prágában, Pozsonyban és Białystokban tanulhatnak majd a program diákjai.

A konferencia a bábos képzések és a bábművészet helyzetének témájára, összefüggéseire fókuszált. A szekciók felépítése révén egy igen komplex képet vázolt fel a bábművészeti képzések hasonlóságairól és különbségeiről, megmutatva a téma történeti-elméleti és gyakorlati oldalát is: a résztvevők a saját témájukon, kutatási területükön keresztül nyújtottak betekintést a kortárs bábképzésbe és kontextusként a színházi rendszerbe, amelyben működik.

Az elméleti blokkban Karol Suszczyński Sok határon átkelünk, de elfelejtjük honnan jöttünk című előadásában a lengyel bábművész-képzés helyzetéről és feladatairól beszélt, megvilágítva a lengyel bábművészet oktatásának történetét is; nemcsak elméleti, de praktikus, a képzést követő elhelyezkedést firtató kérdéseket vetett fel – egyszerre beszélt az ideális bábszínész-képzésről és az oktatás, a bábművészet fejlődési lehetőségeiről, gyakorlati kérdéseiről. A második előadó, a pozsonyi Ida Hledíková A báb a kortárs színházban címmel tartotta meg előadását – melynek központi témája a kortárs bábművészet volt –, s legfontosabb pontként kiemelhető ebből a konferencia során később is megfogalmazódó igény egy egységes bábművészeti terminológia kialakítására. Ehhez köthető előadásában feltett kérdés, mely a történetiségbe ágyazott kortárs tendenciákra vonatkozott: meddig terjed a bábművészet – és így a bábművészek képzése – figyelembe véve az új színházi formákat és az alternatív bábjátszás kérdéseit? Az utolsó előadó Balogh Géza volt, aki a magyarországi bábszínész-képzés történetével és ma is aktuális kérdéseivel foglalkozott.  A bábművész tegnap, ma és holnap című előadást rövid vita követte, melyben többek között a különböző tradíciók (nyelvi) átjárhatósága merült fel megfogalmazott problémaként.

A második, „Gyakorlati blokk”-szekcióban ismét három előadó tartott prezentációt: Tomáš Procházka Zajok és víziók: a kísérleti zene és a vizuális művészetek hatása a bábszínházra címmel a bábszínházra leginkább ható vizuális-és zenei tendenciákról beszélt; a különböző művészeti ágak bábszínházban való összekapcsolódásáról tartott vetítéssel egybekötött bemutatót. Gimesi Dóra A tündérmese változatai: a kreatív írás gyakorlata a magyar bábművészképzésben címmel a bábszínházi dramaturgia kérdéseinek elméleti hátterét és a bábművészet dramaturgiai oldalának gyakorlati eredményeit mutatta be. Konrad Dworakowski Kettős fa –a képzelet határainak átlépése címmel a bábszínház és a képzelőerő kapcsolatának esztétikai megfogalmazására törekedett. A szekció megbeszélése főként a bábszínház különböző nézőpontokból megfogalmazható határának kijelölhetőségére kérdezett rá.

Az utolsó szekció előadói  a „pedagógiai blokkban” mindannyian a különböző országok hagyományára és gyakorlatára épülő bábszínész-képzés leírására tettek kísérletet. Jiří Adámek Diák vagy fiatal művész? A kreatív kifejezésmód keresése címmel a csehországi bábművész-képzésről beszélt, saját példáján szemléltetve az oktatás jelenlegi helyzetét.  Katarína Aulitisová A tér mint inspiráció és múlandó kifejezőeszköz címmel két reprezentatív projektet mutatott be. Az utolsó előadó Xiaoxin Wang volt, aki a Sanghai Színházi Akadémia bábművész-oktatásáról, a kínai bábszínész-oktatás hagyományos és újító formákhoz, technikákhoz való kapcsolódásáról tartott előadást.

A nap végén a IV. éves bábszínész hallgatók előadását, a Mackóélet/mackóálom című darabot láthatták, nézhették meg a konferencia résztvevői és az előadók.