Baranyay András (1938 ‒ 2016)

| 2017-12-09

A tavaly elhunyt Kossuth-díjas képzőművész, Baranyay András életművének bemutatására utoljára 1998-ban, az Ernst Múzeumban nyílt lehetőség, majd’ húsz évvel ezelőtt. Az azóta rendezett kisebb tárlatok esetlegesek voltak, s többnyire visszhang nélkül maradtak. Baranyay közel két évtizeden át volt a Grafikai Tanszék mestere, kapcsolata a „jelennel” sokáig élőnek látszott, művei mégis – mint ő maga is – „kihúzódtak” a jelenkori képzőművészet pályájáról.

A kiállítás tehát egyrészt egyfajta újraszituálása az életműnek, amely a 20. századi közép-európai vizuális gondolkodás iskolapéldája gyanánt követelhet magának értelmezést. Másrészt a félévszázados munkásságból válogató tárlat „érzelmes utazás”, hazatérés az Egyetem falai közé.
Baranyay korai litográfiái és rajzai látszólag a pop arthoz kötődnek, ám sokkal enigmatikusabbak és bonyolultabbak, más szempontból „szegényesebbek”, hiszen egy jóval zártabb, hagyományosabb és intenzívebb gondolkodásmódnak a termékei. A hetvenes évek elején a fotószerű hűségre törekvő műveket maga a fénykép váltja föl, mellyel a művész egyrészt közelebb került a látványhoz, másrészt a fotográfia vegyi és mechanikus manipulálásával képessé vált a „látható” (a világ) virtuális befolyásolására. Baranyay „konzervativizmusára” jellemző, hogy míg a litográfiák és színes rajzok a piktorialista fotográfiákra emlékeztettek, addig átrajzolt-átfestett, vegyszerekkel módosított fényképei a kőrajzokra hasonlítanak puha, kontraszt nélküli ‒ de nem életlen ‒ foltjaikkal, elomló vonalaikkal. Témái a hetvenes évek elejétől szinte azonosak és igen egyszerűek: kezek, csendéletek és önarcképek. 1976-77-óta készített önarcképei ‒ legismertebb és legjobb munkái ‒ egy szigorú, desztillált mazochizmussal végrehajtott önvizsgálat szomorúan objektív eredményei. Önportréinak ‒ de végül is minden munkájának ‒ megközelítéséhez a kierkegaard-i fogalmak adnak kulcsot: az esztétikaivá tett bánat, az inkognitó, a bűn és bánat kettőssége, a választás kényszere.

Baranyay András (1938 - 2016) - "Hát így vagyunk…", 1982 körül

Baranyay András (1938‒2016) 1957 és 1965 között a Magyar Képzőművészeti Főiskolán tanult, ahol festő és restaurátor diplomát szerzett. Több mint tíz éven át falkép-restaurálásból élt; számos kastély és templom felújításában vett részt. 1988-tól a budapesti Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola rajztanára, majd 17 éven keresztül, 1991-2007-ig tanított a Magyar Képzőművészeti Egyetem Grafika Tanszékén. A hatvanas évek közepétől a magyar avantgarde majd' minden csoportkiállításán szerepelt. Munkái 1963 óta számtalan nemzetközi grafikai biennálén voltak láthatók. A nyolcvanas évek elejétől gyakori résztvevője a kortárs magyar művészetet külföldön bemutató tárlatoknak. Magyarországi egyéni kiállításain kívül bemutatkozott Helsinkiben, Prágában, Tarbes-ban is. Munkáit számos magyar köz- és magángyűjtemény, valamint többek között a párizsi Bibliothèque Nationale és a washingtoni Hirshorn Museum őrzi.

BARANYAY ANDRÁS (1938 ‒ 2016)

Megnyitó: 2017. december 14-én, csütörtökön 18 óra

Helyszín: MKE Barcsay Terem -  Andrássy út 69-71, Budapest 1062

Köszöntőt mond: Prof Csanádi Judit, rektor

A kiállítást megnyitja: Hajdu István, műkritikus és Szegedy-Maszák Zoltán, képzőművész

A kiállítás megtekinthető: 2017. december 15. ‒ 2018. január 28.

A kiállítás kurátorai: HAJDU István, SZÁZADOS László
A kiállítás koncepciójának kidolgozásában részt vett: BEKE László

Grafikai arculat: MKE MMSZK Kötöde
Kommunikáció: CSEJDY Réka

A kiállítást kivitelezésében és előkészítésében részt vettek: GYŐRI István, MADÁR Mária, MAJSAI Réka, ORBÁN György, PLESZNIVY Károly, STEFFANITS István, SZEPESVÁRI Ildikó, SZOKÁN Erika, ZELENÁK Orsolya

A Magyar Képzőművészeti Egyetem köszönetet mond azoknak az intézményeknek és magánszemélyeknek, amelyek és akik a műtárgyaikat a kiállításra kölcsönözték: A. gyűjtemény, BEKE László, HAJDU István, HETÉNYI Csaba, LENGYEL András, SARANSZKI Péter, SPENGLER Katalin, SOMLÓI Zsolt, TÓTH Árpád, Artpool Művészetkutató Központ – Szépművészeti Múzeum, Budapest, Budapesti Történeti Múzeum, Kiscelli Múzeum ‒ Fővárosi Képtár, Budapest, Herman Ottó Múzeum, Miskolc, Kieselbach Galéria, Budapest, Ludwig Múzeum ‒ Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest, Magyar Nemzeti Filmalap Közhasznú Nonprofit Zrt., MTVA – Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap
Sárospataki Képtár, Sárospatak, Savaria Megyei Hatókörű Városi Múzeum, Szombathely, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

Külön köszönet: BARANYAY Judit, HARIS László, TÖRÖK Tamás, MKE Képgrafika Tanszék

Főkép: Budapest, 2004. november 10. Baranyay András grafikusművész MTI Fotó: Féner Tamás