ARANYFÉNYŰ BÁBOK - A TAJVANI ARANYKOR
A 10. Színházi Olimpia keretében a Bóbita bábmúzeuma egy különleges tárlatot lát vendégül: a „potehi”, a kínai eredetű tajvani kesztyűsbábok által mutatkozik be Magyarországnak a Távol-Kelet bábszínházi világa.
A potehi Tajvan egyik legjelentősebb kulturális kincsének számít. A 19. század közepén a kínai Csangcsou és Csüancsou városokban született meg ez a bábművészeti forma, ahonnan később Tajvanra került. A több mint 250 éves története alatt a helyi szokásokhoz idomulva formálódott és vált Tajvan egyik legkülönlegesebb művészeti előadásformájává.
Tajvanon az istenségek tiszteletére rendezett templomi rendezvényeken gyakran láthatóak potehi előadások. Ezeket általában az istenségek születésnapja alkalmából rendezik, de előfordul, hogy a templom ünnepélyt szervez, így a potehi a tajvani emberek mindennapjainak szerves része.
A kortárs tajvani potehi színházban az előadások típusa szerint 3 csoportot különíthetünk el:
I. Hagyományos potehi
A legkorábbi tajvani potehi típus, az előadásban szereplő bábok körülbelül 30-45 cm nagyságúak, a cselekmények pedig olyan régi, klasszikus történeteken alapulnak, mint A három királyság története, A nyugati utazás, Az istenek birtokba helyezése vagy a Vízparti történet. Emiatt a jelmezek, a zene, valamint a szereplők kinézete meghatározott keretek között mozog. A darabokban előforduló szerepek az arcfestés különböző mintái által különülnek el egymástól, ennek megfelelően az alábbi szerepeket különböztetjük meg:
1. Seng: férfi szerep, a báb arcán nincsen semmilyen színes festés vagy körvonal, életkortól függően a báboknak különböző nevük van.
2. Tan: A női szerepek gyűjtőneve, a ruházattól és életkortól függően különböző megnevezésük lehet.
3. Csing: Középkorú férfi, a bábok arcán lévő festés színe, valamint a vonalak stílusa különböző jellemekre utal. A piros például bátor, őszinte karaktert, a fekete szín pedig merész és szókimondó jellemet takar.
4. Mo: Idősebb férfi szerepkör, a tényleges öregember figurája.
5. Csou: A hagyományos potehiben a komikus, nevettető szerep.
6. Ca: A fenti kategóriák közül egyikbe sem tartozó bábok mind ebben a csoportban vannak, például Buddha istenség is. Ide tartoznak a különböző démonok, szörnyek is.
7. Sou: Vadállat figura, mítoszokban szereplő mítikus lény, például sárkány vagy kínai unikornis.
II. Aranyfény bábszínház
Az egyik legősibb tajvani potehi forma, amelynek alapötlete, valamint előadásformája érezhetően befolyásolja a kortárs potehi előadásokat is. 1953-ban, Kaohsziung városában Csung Zsen Pi indította el az aranyfény potehi történetének prológusát. Vu Tien Lai dramaturg és rendező, és Hszü Hszie Zsung bábkészítő mester közös munkájának köszönhetően az akkori hagyományos potehi bábszínház formai korlátait ledöntve, új előadásformát hoztak létre új szerepekkel, maszkokkal, színes figurákkal és jellemekkel. A bábok stílusának újratervezésével forradalmian megváltoztatták a műfajt és hivatalosan ez tekinthető a helyi tajvani bábszínház első fontosabb mérföldkövének. Ez a fordulópont a mai napig nagy befolyást gyakorol a tajvani stílusú bábfigurák fejének faragási stílusára.
1. Színdarab: Már nem régi, klasszikus történeteket adnak elő, hanem új, eredeti cselekményeken alapuló történetekről szól a darab. A történetek a fantázia szüleményei, amelyekben egy kötöttségektől mentes, szürreális világkép bontakozik ki, akárcsak a japán manga filmekben.
2. Bábformák: Már nem jellemzőek a hagyományos potehi színház által megszabott formai sajátosságok, a bábok kinézetét magas fokú kreativitás jellemzi. A bábok méretét tekintve nincsenek korlátok, 60 cm és 180 cm között minden méret előfordul. A bábokon néha még foszforeszkáló arcfestéket is használnak, hogy kiemeljék az egyes szereplők különlegességét, valamint az árnyékszínház által kedvelt UV-fényes vizuális effekteket is előszeretettel használják.
3. Zene: A tradicionális, klasszikus kínai stílusú gong és dobzene helyett olyan nyugati stílusú hangszereket használnak, mint a gitár vagy szaxofon. Később a darabokban már bakelit lemezeket is elkezdtek használni, minden szerepnek meglett a saját, hozzá tartozó zenei aláfestése, a mai DJ-k munkájához hasonlóan, egyedi zenék születtek.
4. Színpad alakja: A hagyományos potehi színpadhoz képest különböző színpadképekből álló színpad jellemzi. Az előadásokat robbanások, tűzeffektusok, szárazjég, valamint olyan színházi kellékek és eszközök alkalmazása is jellemzi, amelyet a vizuális effektek felerősítése érdekében használnak fel.
III. Potehi a televízióban
Az 1960-as években a tajvani potehi bekerült a tévébe, ahol rohamos fejlődésnek indult. Mivel ebben az időben a televíziós felvételek készítésének módja eltért a színházi előadásokétól, a televíziós potehi darabok is ennek megfelelően eltérő előadásmódot követeltek meg. Tükrök használatával, az eredeti, képkeretszerű színpadi előadás átalakult egy televíziós, mozifilmszerű felvétellé. Azonban lmondható, hogy általánosságban az előadásokon még a mai napig az aranyfény korszak hatása érzékelhető.
1. Forgatókönyv: A cselekmény alapjául a Tigris és Sárkány mozifilmhez hasonló vu-hsziák, azaz harcművészek kalandjait bemutató történetek szolgálnak. Független világkép jellemzi, amelyben új történetek jönnek létre.
2. Forma: A kor változását és esztétikáját követve a klasszikus és modern formák ötvözésével jönnek létre az új darabok.
3. Zene: Külön, a szerepekre szabott, egyedi zenei aláfestés.
4. Színpad formája: A technikai fejlődésnek köszönhetően, számítógép által generált vizuális effektek színesítik az előadás képi világát.
Összességében a tajvani potehi fejlődésében nagy szerepe volt a potehi aranyfénykor éra idején létrejött merész, forradalmi változtatásoknak és újításoknak. Ezeknek köszönhető, hogy a tajvani potehi még mindig alkalmas arra, hogy puha erejének köszönhetően kulturális export termékké váljon. Jelen kiállítás célja, hogy bemutassa a tajvani bábművészetben a hagyományos és a modern elemek egymás melletti fejlődését. A pécsi Bóbita Színházzal való együttműködésének köszönhetően a bábszínház kedvelői a tajvani bábcsodákkal is megismerkedhetnek. Tajvanon jelenleg előkészületben van egy új potehi oktató- és tanulóközpont, amely segítségével reméljük, hogy ismét visszatér a tajvani mindennapokba a potehi energiával teli jelensége. Szintén idén tervezzük egy tajvani potehivel foglalkozó tanfolyam elindítását, amelynek segítségével a világ összes országában működő bábszínházzal és bábintézettel szoros, kulturális együttműködésen való kapcsolatot tarthatunk fenn.