Małgorzata Mirga-Tas textilművész

Miglinczi Éva | 2024-09-24

„Ha azt mondod, hogy roma vagy, akkor kétszer olyan keményen kell dolgoznod,” – mondja Małgorzata Mirga-Tas lengyel művész.

Małgorzata Mirga-Tas káprázatos textil-kollázsai  szenzációt keltenek Európa legfontosabb művészeti eseményein. Az elmúlt két évben a  legfontosabb kortárs művészeti eseményen jelent meg textilképeivel. 2022-ben bekerült a németországi Kasselben ötévente megrendezésre kerülő Documenta projektbe és a Velencei Biennáléra, ahol ő képviselte Lengyelországot. A lengyel pavilon magas falait a padlótól a mennyezetig tizenkét részletes, pompás faliszőnyegszerű alkotással borította be. A használt ruhákból és más textíliákból összevarrt kollázsokon a roma élet jeleneteit és a közösségéhez tartozó emberek portréit ábrázolta. Mirga-Tas műveinek készítéséhez a  használt ruhák egy részét megvásárolja - de saját ruháit és a  családja által használt darabokat is feldolgozza, ami egyrészt a közösség szegénységének múltjára utal, másrészt pedig az újrahasznosítással hívja fel a figyelmet a környezettudatos gondolkodásra. Małgorzata  Mirga-Tas dacol a több évszázados romaellenes előítéletekkel, alkotásaiban megmutatja  a roma kultúra sokszínűségét.

Małgorzata Mirga-Tas lengyel-roma képzőművész, szobrász, festő, pedagógus és aktivista. 1978-ban született, Czarna Górában, a Tátra lábánál fekvő roma faluban él és dolgozik, ahol pedagógusként és aktivistaként tevékenykedik. Małgorzata Mirga- Tas különböző technikákat kombinál, hogy a roma és roma-lengyel identitás összefonódásáról beszéljen, és bemutassa közössége mindennapi életét. Mirga-Tas munkáinak témája a roma nép történelme és a roma lét transzkulturális és transznacionális tapasztalatai köré csoportosul. Mirga-Tas a maga módján folytatja és reagál nagybátyja, Andrzej Mirga munkásságára, aki etnográfusként belülről tanulmányozta a roma közösséget. A roma kultúra tárgyiasítása és megélt tapasztalata közötti kritikai feszültség Mirga-Tas visszatérő motívuma. A történelemre, antropológiára és művészettörténetre támaszkodva Mirga-Tas az újrahasznosítás stratégiáit alkalmazza, hogy leleplezze azokat a mechanizmusokat, amelyek a romákról szóló népszerűtlen gondolkodás gyökerét képezik Lengyelországban és szerte a világban.

Műveit 2015-ben a 42. Bielska Jesień-i Festészeti Biennálén (akkor tiszteletbeli elismerésben részesült), 2017-ben a 43. Bielska Jesień-i Festészeti Biennálén, 2019-ben a temesvári 3. Art Encounters Biennálén, 2020-ban a 11. Berlini Biennálén és a 2022-es Velencei Biennálén a lengyel pavilonban állították ki. 2021-ben a budapesti Off Biennálé keretén belül megrendezett RomaMoMA kiállításon is látható volt egy műve.

Małgorzata Mirga-Tas munkái 2023-végén, 2024 elején  Sevillaban  Centro Andaluz de Arte Contemporáneo kortárs művészeti intézetben, Varsóban a Foksal Galéria Alapítvány galériájában és Londonban  a Frith Street Galleryben láthatóak.

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotó: Hendrik Zeitler, Németi Róbert/ The Guardian,Anna Orynska, www.tate.org.uk, Marcin Wielgo

 

 

További képek