OFF-Biennálé 2025

Art Limes | 2024-10-09

2025. május 1. és június 15. között újra megrendezik az OFF-Biennálét! Az ötödik kiadás egyben az OFF tizedik születésnapjának ünnepe is lesz: épp egy évtizede, 2015 tavaszán indult útjára az önszerveződésen alapuló nemzetközi garázsbiennálé.

A következő OFF hívószava a biztonság lesz, amely mindannyiunk ösztönös igénye és alapvető joga; és amely mégis, az erről szóló kiélezett politikai viták közepette és a biztonsági szolgáltatóipar növekedése ellenére a többség számára egyre elérhetetlenebbé válik. Tíz évvel ezelőtt az OFF azért jött létre, hogy megerősítse a hazai független művészeti szcénát, és hozzájáruljon a társadalmi, kulturális és környezeti kérdésekről szóló nyilvános diskurzushoz. Ahogy korábban, az OFF most is a nyitott, sok szempontú, elfogadó közbeszéd platformja kíván lenni, amely a kortárs művészet eszközeivel helyez figyelmünk középpontjába sürgetően fontos, mindannyiunkat érintő témákat. A civil és kulturális önszerveződést nem támogató politikai légkörben az OFF-Biennále egyike maradt azon kevés budapesti művészeti civil szervezetnek, amelyek még mindig aktívan dolgoznak a szólásszabadság tereinek megteremtésén és fenntartásán és a függetlenség megerősítésén. Az elmúlt két évtizedben a biztonság fogalma a főáramú politikai retorika és a közbeszéd középpontjába került. A gyors és kaotikus változások, a mindennapi kiszámíthatatlanság, az ökológiai katasztrófák, a háborúk és a könyörtelen individualista verseny világában a legtöbb ember kétségbeesetten keresi az egzisztenciális, pénzügyi és szociális biztonság érzését – a szabadság csábítása elhalványult. A populista politikai irányzatok már régóta a bizonytalanság és a félelem érzésére építenek, és apokaliptikus narratívákat generálnak a fenyegető veszélyekről és ellenségekről. Egyre elfogadottabb, hogy a biztonságra hivatkozva csorbítanak polgár- és emberi jogokat, ami az autokráciák térnyeréséhez vezet.


Az OFF-Biennále 2025 arra tesz kísérletet, hogy a résztvevő művészekkel, szakemberekkel, kutatókkal közösen újragondolja a biztonság fogalmát, hogy az az uralomért folytatott verseny helyett a tolerancia, a gondoskodás és a szolidaritás közösségein, a titkolózás helyett az átláthatóságon, a sötétben tartott tömegek félelme helyett az emancipált nyilvános vitán alapuljon. Hol, hogyan, kivel érezzük magunkat biztonságban? Mit jelent ez számunkra személyes, akár zsigeri szinten, ha a családunkra, közösségeinkre gondolunk? Mit jelent a tulajdonaink, adataink szempontjából és mit, ha nemzetbiztonságról, vagy nemzetközi szövetségekről beszélünk? Mit jelent a legkiszolgáltatottabb közösségek számára, akik nincsenek megfelelően képviselve a jelenlegi hatalmi rendszerekben? A folyamatosan generált félelem és bizonytalanság általános légkörében hogyan érezhetjük magunkat eléggé biztonságban ahhoz, hogy kiálljunk egy olyan jövőért, amelyben a legtöbb élőlénynek a legkevesebb szenvedés jut?


A 2025-ös OFF-Biennále számos budapesti helyszínen, helyi civil és intézményi, valamint nemzetközi együttműködések keretében mutatkozik be, hogy aztán terveik szerint az év második felében produkcióik külföldi partnerhelyszíneken is megjelenjenek. Kiemelt céljuk új magyar művészeti alkotások létrehozása és bemutatása.

OFF-Biennále Egyesület, 1111 Budapest, Bercsényi utca 15., office@offbiennale.hu, kommunikacio@offbiennale.hu, https://offbiennale.hu

FŐKÉP: 2021_2_OlahNorbert_Oláh Norbert a volt Roma Parlament épülete elé épített installációja (A cigány művész szorongása, 2021) annak a sokrétű szorongásnak az ábrázolása, amelyet egy művész, adott esetben egy cigány származású művész érez. A fal jelenti az elzártságot, a belső korlátokat, az átugorni vagy áttörni vágyott határokat és a hatalmat, az egyén felett döntő, őt korlátozó intézkedéseket. Fotó: Végel Dániel / OFF-Biennále

SZÖVEGKÖZI KÉPEK: 2017_2_örömdemo_Tót Endre, a magyar neoavantgárd legendás alakjának az 1979-ben több európai városban megvalósult Öröm-demonstrációit újraélesztve Kovács Kristóf fiatal művész a 2017-es OFF-Biennále alatt felvonulást szervezett Budapesten. A résztvevők saját, harsogóan nevető arcképüket nagyméretű táblára kasírozva vitték a kezükben, míg a felvonulás elején óriási transzparens volt látható: Örülünk, hogy demonstrálhatunk.Fotó: Balázs Zsolt / OFF-Biennále

Gaudiopolis _ A Valahol Európában című csoportos kiállítás (Centrális Galéria / Vera and Donald Blinken Open Society Archive) a 2017-es OFF-Biennále központi témáját, a Gaudiopolis gyermekköztársaság mindennapjait és az 1945-49 közötti szabadabb demokratikus világot mutatta be korabeli dokumentumokon és kortárs műveken keresztül. Fotó: Végel Dániel / OFF-Biennále

GALÉRIA : 2017_2_Grof Ferenc_ACB.jpeg._A Párizsban élő, de a hazai művészeti életben is aktívan részt vevő Gróf Ferenc szenvedélyesen vonzódik a betűk világához. A 2017-es OFF-Biennálén bemutatott (alul pontos x) című egyéni kiállítása az emberi test és különböző írásképek viszonyát vizsgálja a 2016/17-ben készült, tipográfiai kísérletekből született munkáiból építkezve.Fotó: Végel Dániel / OFF-Biennále

2022_3_OnTheSamePage_ Az On the Same Page – OFF-Editorial Practice című publikáció az OFF-Biennále egyik documentás projektjeként valósult meg, így az első könyvbemutatóra Kasselben került sor. A 2021-es OFF-Biennále résztvevőinek bevonásával egy olyan kötetlen hangvételű anyag állt össze, ami személyes és önreflexív beszámolókra támaszkodva térképezi fel és dokumentálja a függetlenség témakörét. Fotó: OFF-Biennále

További képek