Kiállítások a DANUBIANÁ-ban 6.

Art Limes | 2025-06-03

Maťátko könyvtára (Maťátkova knižnica)
Illusztrációk, könyvek és történetek (A kiállítás kurátora: PhDr. Jakub Prokeš)

Matúš Maťátko és a könyvillusztráció elválaszthatatlanul összetartoznak. Ahogy a só a tengerhez, a szél a hegyekhez, a zsíros, fekete talaj a termékeny szántóföldhöz. Maťátko elemi erejű… Vastag vonalak, gyakoriak a trikolór színei, expresszív rövidítés a nyers poénhoz. Alkotói kézírására a linómetszet, a képregény és a street art volt ihlető hatással. Kézvonásai arról vallanak, hogy a művész szíve szerint grafikus. Művészi nyelve az első pillanatban felismerhető.  Ennek a nyelvnek köszönhetően Maťátko világát a kisgyerekek és a legidősebb felnőttek is érzékelik. A művész irányultságát illetően nagy érdemeket szereztek a tanárai: a középiskolában Miloš Kopták, az akadémián Dušan Kállay professzor.


,,Megmutatták nekem a vonal erejét, a keverés és a színek kontrasztjának titkát, a rajz, a grafika, az illusztráció varázsát” – idézi az emlékeit az alkotó. Az első könyvhöz vezető út azonban hosszú volt. Noha illusztráció szakon végzett, csak évekkel a főiskola után jutott lehetőséghez. A kiadók féltek a rajzaitól és grafikáitól: az ő szemükben rémületeseknek tűntek. Nem rózsaszín arcocskájú, bűbájos királykisasszonyokat vagy lágy ölelésű, barátságos mackókat ábrázoltak. Ily módon a Kriplik tavasza (Jaro kriplů, Daniel Rušar, Paskuda books) című, durva történetet elmesélő könyv lett az első, amelyet illusztrált: a mű testileg sérült gyerekek élménykirándulásáról szól, ahol az élet forog kockán. Maťátko látszólag nyers, valójában azonban érzékenyen figyelmes rajzai olyan természetességgel illeszkedtek a könyvbe, mintha oda kívánkoztak volna. A fordulatot csak egy, a széles publikumnak szánt gyermekkönyv, a Lapinék a repülőtérről (Lapinovci z letiska,) hozta meg (Viktória Laurent-Škrabalová, Trio Publishing). Ez a könyv más volt, sikert aratott, mi több: a Szlovákia legszebb könyve elnevezésű versenyben díjat is szerzett. Azóta ebbe a versenybe több olyan kötetet is beneveztek, amelyeket Maťátko illusztrált. Főleg A pozsonyi legendák életre kelnek (Prešporské legendy ožívajú, Andrej Csino és Lucia Lackovičová, Litera production), váltott ki rendkívüli visszhangot: a mű egy szlovák írónő, Mária Ďuríčková munkássága

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

előtt tiszteleg. Az általa illusztrált könyvek közül egyelőre egy kultikus mű, az Állatfarm az utolsó (George Orwell, SnowMouse publishing).  Maťátko két szólószínt választott a könyvhöz: a pirosat és a kéket – a fehér papíron ugyanis kontrasztosabbak. Bár a trikolór munkásságának egyik jellemzője, ezúttal más célt követett. ,,Ezek a színek Szlovákia, Oroszország és az Egyesült Államok zászlaján is ott vannak, ami ma új összefüggésekbe helyezi az illusztrációkat. A történet egy rég volt totalitárius rendszer, a sztálinizmus paródiája, de olvassák el most! Orwell változatlanul eleven, aktuális és dermesztő“ – magyarázza a művész. Az említett könyvekből és továbbiakból – például a Piros vírus és a göndör Sebastián (Červený vírus a kučeravý Sebastián, Ivana Auxtová, Perfekt), valamint A kandúr, amely sárkány akart lenni  (Kocúr, ktorý chcel byť drakom, Viktória Laurent-Škrabalová, Elist) címűekből – származó illusztrációkat épp itt, a modern művészet múzeumában, a Danubianában csodálhatják meg a látogatók a  MAŤÁTKO KÖNYVTÁRA címmel megrendezett retrospektív kiállításon. Matúš Maťátko kötetlen alkotómunkával is foglalkozik, műveit pedig a jelenkori

történések kommentárjainak tekintik. A Szeretet ígértünk egymásnak, a Mementó, Viribus Unitis vagy a Haláltánc című képek változatlanul erős visszhangokat váltanak ki. A közelmúlt kiállítási projektjei közé az alábbiakat soroljuk: A csontvázak ideje: Fehér-Kék-Vörös Eposz, Cuprum Civitas: A rézváros tündöklése és bukása, Zodiákus. Maťátko művészi megnyilvánulásainak sorában köztéri munkákat, murális kompozíciókat is találunk. Legismertebb murális alkotása Pozsonyban, a Mária utcában (Mariánska ulica) látható, az Angyalok elnevezésű, 17 méter magas mű. Ez ideig utolsó nagy méretű murális kompozícióját, A béke keze címűt Filip Sabollal együtt hozta létre Jeruzsálem legnagyobb piacterén, a Mahane Jehuda Market-en.

Szlovákián és Csehországon kívül Izraelben, az Egyesült Királyságban, Belgiumban, Bulgáriában, Franciaországban, Japánban, Kínában és Indonéziában állította ki műveit.
 

Életrajz

Matúš Maťátko (1984-) a középnemzedék legmarkánsabb szlovák illusztrátorai és képzőművészei közé tartozik. Művészete rendkívül széles skálát ölel fel: a grafikát, az illusztrációt, a kötetlen alkotásokat, a festészetet az objektig és a szoborig, illetve a köztereken található, nagyméretű (murális) installációkig bezárólag. Mindezen túl formatervezéssel, plakátművészettel, reklámmal és cégek arculatának grafikai s más vizuális elemek általi kialakításával is foglalkozik. Egyúttal a festészetet és grafikát felölelő tanulmányi program pedagógusa a Besztercebányai Művészeti Akadémia Képzőművészeti Karán.

Maťátko a pozsonyi Képzőművészeti Főiskolán Dušan Kállay műtermében és irányításával szabad grafika és illusztráció szakon végezte tanulmányait. Képzőművészeti tanulmányutakon vett részt Bulgáriában (Szófia), Franciaországban (Párizs), Belgiumban (Antwerpen) a Indonéziában (Bali). Javarészt Pozsonyban él és dolgozik.
                           

G. Kovács László fordítása

 

Pozsony – Bratislava, Danubiana Meulensteen Art Museum, 2025. február 11. – 2025. június 15.

A kiállításra a Pöstyéni Városi Könyvtárral (Mestská knižnica mesta Piešťany) együttműködve kerül sor.

Instagram: @matatko.matus

 

További képek