Válasz Galántai Csabának a Magyar Bábművészek Szövetsége elnökségétől

Art Limes | 2020-09-19

A Magyar Bábművészek Szövetsége elnöksége és a hivatásos bábszínházak igazgatói reagálnak Galántai Csabának a Magyar Nemzetben megjelent: A magyar bábkatedra lezüllesztése c. írására.

Mi, a magyar bábművészet alulírott képviselői ezennel elhatárolódunk Galántai Csaba valótlanságokat állító, sokakat személyében is sértő, a bábos képzésben részt vett, illetve jelenleg résztvevő kollégák hozzáértését, alkalmasságát megkérdőjelező állításaitól.

A Magyar Nemzetben és a Mandinerben, szeptember 16-án megjelent cikkben (A magyar bábkatedra lezüllesztése) a szerző elfogultan, politikai felhanggal véleményezi a Színművészeti Egyetemen folyó oktatást.

Nem engedjük, hogy ez vagy ehhez hasonló tartalmú támadások szétrombolják a magyar bábművészet alkotóinak egymást tisztelő, egymással párbeszédben álló közösségét. Nem engedjük, hogy emberi, szakmai közösségünket árkok szabdalják szét, s megfelelési kényszerből fakadó, politikai szándék okozzon begyógyíthatatlan sebeket.

Fókuszáljunk a cikkben elsőként felvetett problémakörre. Mi történt a felsőoktatás nélküli, így szakmai presztízsnek is híján lévő magyar bábművészetben, a 90-es évek első felében, amikor az általunk is nagyra tartott Prágai Művészeti Akadémiáról újabb diplomás bábrendező-dramaturg tért vissza? Öröm, szakmai ujjongás, hogy jöjjenek a fiatal, képzett tehetségek, s emeljék fel a mostohán kezelt, szakemberhiánnyal küzdő bábszínházakat.

A cikk írója a következő magyarországi bábszínházakban rendezett:

Győr – Vaskakas Bábszínház: Belénk bújt a kisördög - 1997., A hatfejű sárkány - 1997., Csíp-csíp bolha (író és dramaturg) - 2007.

Kecskemét – Ciróka Bábszínház: Mese a Pópáról meg Baldáról a szolgáról – 1993., Az aranyhajú leány – 1995., Babszem Jankó – 2000.

Szombathely - Mesebolt Bábszínház: Az elvarázsolt béka – 1999.

Debrecen - Vojtina Bábszínház: Bolond Istók, Málé Miska – 1996.

Pécs - Bóbita Bábszínház: Csipkerózsika – 1994.

Budapest Bábszínház: A szépség és a szörnyeteg – 1997. (vizsgaelőadás)

Szeged – Kövér Béla Bábszínház: Ámor nyilacskái – 2002., Szellemjárta mese - 2003., Sose volt király bánata - 2004., Bolond lyukból - 2005.

Békéscsaba – Napsugár Bábszínház: Ormányos Hüntyüllér (író és rendező) – 2011.

Amint a felsorolás is mutatja, hívtuk, vártuk, bíztunk benne...

Mi történt, hogy a bábszínházak a cikk írója iránti kezdeti lelkesedése alább hagyott? Nem az írásában emlegetett világnézeti, politikai kirekesztés az indok!

A magyar bábművészet egyik sajátossága, hogy a 20. század második felétől teremtődött meg annak a lehetősége, hogy legyenek vidéken bábszínházak. A művészképzésben 1995-től indult meg a bábszínész, és 2008-tól a bábrendező szak. Az elmúlt negyed század igen lényeges változásokat hozott a bábszínházak szakmai életében. Galántai a magyar bábkatedra lezüllesztéséről ír, holott az elmúlt huszonöt évben a semmiből épült fel az utánpótlás felsőfokú képzése a magyar bábművészetben.

Mivel zömmel gyerekközönségnek játszunk (akik éppen a valakivé válás kezdő lépéseit teszik), fokozott a szakmai és szellemi felelősségünk.

Kulcsfontosságúnak tartjuk a folyamatos és koherens, a kooperációt megteremtő párbeszédet az oktatási, nevelési intézményekkel. A bábszínházakban alkotók tudják, mert megtapasztalták, hogy a saját településeiken élőkkel a harmonikus, sokféle értéket befogadó közösségépítés biztosítja az alapot ahhoz, hogy a jövő generációi a sokszínű kultúrára érzékeny, nyitott felnőttekké váljanak.

Éppen ezért lényegesnek tartjuk a művészképzés színvonalát. Meczner János és Csizmadia Tibor osztályvezető tanárok ennek fontosságát felismerve hívták meg a Színház- és Filmművészeti Egyetemre az elismert, díjakkal rendelkező bábosok közül pl. Koós Ivánt, Lengyel Pált, Rumi Lászlót, Kovács Gézát, a Lengyelországban végzett Csató Katát és Veres Andrást, a Németországban tanult Kuthy Ágnest, Schneider Jankót, Hoffer Károlyt, Boráros Szilárdot, Gimesi Dórát, Novák Jánost, Szívós Károlyt, Lénárt Andrást, Tengely Gábort, Ellinger Edinát, a magyar bábjátszás neves képviselőit, és sok-sok nemzetközi hírű művészetpedagógust, alkotót, tudományos szakembert, akiknek a felsorolása nem fér bele e cikk terjedelmébe.

Mi, bábművészek, a társművészetek alkotóival együtt gondolkodva, egymástól tanulva szeretünk és tudunk színházat csinálni. Többek között élmény volt azokkal a jelentős művészekkel is alkotni, akikről Galántai úgy ír, hogy „a bábművészetet nem értő”-k. A színházat értő, tehetséges művészek, gazdagították a magyar bábművészetet, alkotó erejükkel új impulzusokkal megtermékenyítve azt.

Az SZFE-n végzett bábszínészekről és bábrendezőkről:

A tárgyi tévedésektől hemzsegő írás az egyetemi képzéssel kapcsolatban meglehetősen sok valótlan állítást tartalmaz. Az első bábszínész osztályt az operarendező Békés András mellett a világhírű bábtervező, Koós Iván és Lengyel Pál rendező vezette. 1995-től a bábszínész osztályokban 57-en végeztek. Közülük jelenleg a Budapest Bábszínházban és a Kolibri Színházban 18-an vannak szerződésben. Vidéki, hivatásos bábszínházak tagja 7 fő. Saját bábtársulatot alapított 3 fő, prózai kőszínházakhoz szerződött 8 fő. 15 végzett bábszínész dolgozik szabadúszóként (akik rendszeresen szerződnek vendégként bábszínházakhoz és magántársulatokhoz Budapesten és vidéken). Külföldön alkot 2 fő, és mindössze 1 fő hagyta el a pályát. A 10 végzett báb rendezőből 9 fő foglalkoztatása folyamatos a szakmában. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen végezett 63 bábszínészből és báb rendezőből 61-en a pályán vannak.

A hazai bábművészek közösen és folyamatosan azon dolgoznak, hogy a magyar bábművészet sokszínűen és korszerűen fejlődhessen.

Valamennyi magyarországi bábszínház és gyermekszínház vezetője: Asbóth Anikó_Vojtina Bábszínház igazgató, a  Magyar Bábművészek Szövetségének elnöke, Novák János_Kolibri Színház igazgató, Kiszely Ágnes_Ciróka Bábszínház igazgató, Kocsis Rozi_Vaskakas Bábszínház igazgató, Szőke-Kavinszky András_Kabóca Bábszínház igazgató, Sramó Gábor_Bóbita Bábszínház igazgató, Kovács Géza_Mesebolt Bábszínház igazgató, Szűcs István_Griff Bábszínház igazgató, Ellinger Edina_Budapest Bábszínház igazgató, Kiss Ágnes_Kövér Béla Bábszínház igazgató, Lenkefi Zoltán_Napsugár Bábszínház igazgató, Szabó Attila_Csodamalom Bábszínház igazgató, Éry-Kovács András_Harlekin Bábszínház igazgató

A Magyar Bábművészek Szövetségének Elnöksége

 

Ha egyetértesz a fent leírtakkal, támogatsd petíciónkat: https://www.peticiok.com/valaszlevel_galantai_csaba_a_magyar_babkatedra_lezullesztese_c_irasara?u=6055376&uv=28074875

 

A válaszlevél szövege változtatás nélkül közölhető.