Eifert János kiállítás és workshop

| 2016-01-08

A Balassi Intézet – Bukaresti Magyar Intézet hagyományaihoz hűen idén is több fotográfiai rendezvényt szervez a Román Fotográfia Napja (Szathmári Pap Károly születésnapja) alkalmával. 2016-ban EIFERT János, a fotóművészet világviszonylatban is méltán ismert és elismert képviselője a vendégünk.

Szathmári Pap Károly születésnapján, január 11-én, hétfőn 19 órakor a Balassi Intézet – Bukaresti Ma-gyar Intézet kiállítótermeiben nyitjuk meg ARS POETICA. A klasszikustól a modernig – válogatás 50 év fotóiból című kiállítását. A megnyitó alkalmával Eugen NEGREA, a Román Fotóművészek Szövetségének elnöke méltatja a fotóművészt. Eifert János rövid diaporáma előadást tart a kiállításmegnyitó alkalmával.

„Számomra játék a fotográfia. Nagyon komoly játék. És persze jelenti a világ megismerésének lehetősé-gét, találkozásokat, új feladatokat és azt a szabadságot, hogy gondolataimat saját képi nyelvemen közölhetem. Nézni – látni – láttatni; ez a képíró (fotográfus) feladata, miközben ellensúlyoz a képzelet és valóság határán.” – vallja Eifert János fotóművész az Ars Poetica című albumában, mely a kiállítás címadója is.

2016. január 13-án, szerdán, szintén a Bukaresti Magyar Intézetben Eifert János fotós műhelyfoglalko-zást tart, melynek témája az ételfotózás. A pedagógusi tevékenysége kapcsán is elismert fotóművész a késő estébe nyúló képzés során olyan technikai részletekre tér ki, amelyekkel a gyakorlott fotóművészek az ételfotózás kapcsán találkoznak: fények beállítása (főfény, derítőfény és díszítőfény), a fotók szerkesztése, nyomtatásra való előkészítése, a digitális fotók elemzése. Az est során ORBÁN Ferenc, Londonban szakmát tanult és gyakorlatot szerzett csíkszeredai séf „újragondolt” székely ételkülönlegességei kerülnek fotózásra.

Eifert János munkásságát nem lehet egységes stíluskategóriákba rendezni, sokféle irányban próbálkozik. Sokoldalú, folyamatosan megújuló, kísérletező alkat. Tánc-, aktfotói, természetképei és az alkalmazott fotói alapozták meg ismertségét. Tanárként, előadóként, szakíróként és szakértőként is tevékenykedik. 150 önálló kiállítása volt, 650 csoportos kiállításon szerepelt, 168 díjat, nagydíjat, különdíjat, diplomát érdemelt ki képeivel. A világ 33 országában fényképezett, ebből és különböző témáiból páratlan értékű archívumot állított össze. Fényképei, képriportjai, írásai rendszeresen jelentek meg a szaksajtóban, hazai és külföldi lapokban, könyvekben, kiadványokban, az elektronikus sajtóban, interneten. Filmekben, televíziós műsorokban, színpadi látványként, színházi díszletként gyakran használták fel fotóit, ő maga is gyakran jelent meg különböző film- és TV-műsorokban, sorozataiban. Számos fotóalbumhoz, kiállítási katalógushoz írt bevezetőt, előszót, nyitott meg kiállításokat, tartott előadásokat, amelyeknek megírt szövegét dokumentálta.

Eifert János 1943-ban született Hódmezővásárhelyen. 1960-1977 között a Honvéd Táncegyüttes hivatá-sos táncosa. 1968-tól nagy sikerrel vesz részt magyarországi és nemzetközi kiállításokon, melyeken jelentős díjakat nyert: Grand Prix-k, FIAP arany-, ezüst- és bronzérmek; Honoris Golden Eye, Niépce plakett, 1977-ben Europa '77 díj és Willy Hengl-Preis. 1972-től Magyarországon kívül Ausztriában, Belgiumban, Franciaországban, Kanadában, Litvániában, Németországban, Olaszországban, Oroszországban, Romániában, Svájcban, Szlovákiában és az USA-ban vesz részt egyéni kiállításokon. 1984-ben a Sebesvíz nemzetközi fotóművészeti alkotótábor művészeti vezetője. Meghívottként rendszeresen tart szemináriumokat külföldön, mint például Höhere Graphische Bundes- Lehr- und Versuchstanstallt, Wienn, 1. Werkschule für Fotografie, Soltau, Focus Fotoschule, APPI (Arbeitskreis Portrait Photographie Internat.) 1985-től diaporámákat is készít. Hard Rocks (1985), Visszapergetett idő (1987), Volt egyszer egy falu (1988), Helyzetjelentés (1989), Velencei karnevál (1989), Bemutatom a feleségem (1990), Tűztánc (1991), Maszkok (1992), Bemutatkozás (1995) című műveivel a világ rangos nemzetközi diaporáma-fesztiváljain számos, díjat, grand prix-t nyer. 1989 óta szabadfoglalkozású fotóművész. 1987-ben a Munich MultiMedia Festivalon Tűztánc c. diaporámája a legjobb fényképezés díját kapja. 1992-ben a Ptt Photo Ciné Club Paris meghívására Un soir, un auteur címmel diaporáma estet tart, majd belgiumi és ausztriai turnén vesz részt. 1993-ban egyéni kiállítással tér vissza Franciaországba, és a FIAP (Federation International d'Art Photographie) diaporáma rangsorának első helyére kerül. 1993 és 1997 között a Nimród Fotóklub elnöke, 1994-ben a Royal Photographic Society meghívására az Egyesült Királyságban turnézik, majd Németországban, Ausztriában és Olaszországban tart előadást. 1997-2000 között több egyéni retrospektív kiállítása van Budapesten, Frankfurt/Oder, Pécsen, Kecskeméten, Veszprémben, Hódmezővásárhelyen, Marosvásárhelyen és Salgótarjánban. 1997-ben a Magyar Fotóművészek Szövetsége elnökévé választják. 1998-ban az Első Országos Fotóhét művészeti vezetője; Tánc a fotóművészetben c. kiállítás kurátora, majd 1999-ben az Országos Fotóhét kuratóriumának elnöke. Az Országos Széchényi Könyvtár és a Magyar Fotóművészek Szövetsége által 2000-ben létrehozott Jelenkori Fotóművészeti Gyűjtemény és Dokumentáció ötletadója és társalapítója, illetve első művészeti vezetője, és a HUNGART alelnöke.

Eifert János alkotásai jelentős magyarországi múzeumok gyűjteményeiben láthatók, de bekerültek kül-földi gyűjteményekbe is, mint például a Collection Historique FIAP, Brüsszel, Belgium, Schlossmuseum, Quedlinburg, Németország, Fundus des 1. Österr. Willy Hengl Foto-Kabinettes, Traun, Ausztria, Gernsheim (Austin, Texas, USA).

Orbán Ferenc újságíróként kezdte karrierjét, de természetesen nem volt idegen tőle a gasztronómia, hiszen újságírói pályafutása során egy ideig tematikus gasztronómiai oldalt is szerkesztett. Azonban a mesebeli székely legény módjára egyszercsak otthagyta a lapot, felkerekedett, Angliába ment, ahonnan évekkel később hivatásos szakácsként tért vissza, azzal a feltett szándékkal, hogy megreformálja a székely konyhát. Nem az első eset, s még az is lehet, hogy nem is az utolsó – elég csak Kövi Pálra (avagy Paul Kovi) gondolni, ugyanis a Four Season egykori igazgatója, majd (Margittai Tamással, avagy Tom Margittaival közösen) tulajdonosa Erdélyi lakoma című könyve a világban megismertette az erdélyi konyhát. Orbán Ferenc Angliában elvégezte a The Bournemouth and Poole College-t, majd a világhírű Marco Pierre White (Gordon Ramsey első konyhafőnöke) mellett a gyakorlatban is kipróbálta a szakmát Marco Pierre White Wheeler’s of St. James’ restaurant Yateley, Camberleyben. 2013 nyarán hazaköltözött, s most a csíkszeredai Harmopan Bistro mellett szabadúszóként is igyekszik megvalósítani álmát, miközben azt vallja, hogy „A gasztronómia a kultúra része, és a kultúráról úgy tartjuk, hogy az a tudás és társadalmi intézményekbe szervezett és tárolt ismeret, amivel egy társadalom a környezet kihívásaira válaszol” (A rántott húson túl, szekelyhon.ro). A január 13-i ételfotózáshoz ő készíti el a fogásokat.

 

Forrás: Kósa András László igazgató

Fotó: Olasz Ági