Bábos beszélgetések az OSZMI-ban


A Múzeumok Őszi Fesztiválján a bábművészeté volt a főszerep az OSZMI-ban. A Bajor Gizi Színészmúzeumban és az OSZMI Krisztina körúti épületében a napokban zárult egy programsorozat, a Bábosok a világ körül. Az előadássorozat három alkalomból állt, mindhárom vezérfonala a személyes élmény volt; a külföldi tanulmányutak alapján megélt, tapasztalati tudás.
Az első alkalom Rády Sándor és Ács Norbert beszélgetése, a téma kettejük közös kutatási területe volt: a bábjátékos hagyomány a Brit-szigeteken. Rády Sándor, aki maga is látogatója az Angliában több száz éves hagyománynak örvendő Punch fesztiválnak, a tavalyi élményeinek beszámolójával és az onnan hozott felvételekkel készült. A beszélgetésben Punch és Judy figuráiról, értelmezési lehetőségeiről volt szó. Kettejük párbeszédéből kirajzolódott az angol bábjátékosok hagyományos és újító alkotásainak értelmezési lehetősége.
A sorozat második alkalma Wayang a XX. században címet viselte. Kovács Tamás és Dus Polett ugyanazon indonéz iskola tanulói voltak az elmúlt években. A fotóvetítéssel egybekötött előadásban a wayang bábjáték kulturális kontextusára helyeződött a hangsúly. Az európai színházi kultúrától messze lévő, számunkra nehezen értelmezhető színházi nyelv került megvitatásra, az előadás felvetette és végigvette a wayang játék történetét, fejlődését és főbb fogalmait.
Az utolsó élménybeszámoló Vidák István előadása volt, Bábtáncoltatás Radzsasztánban címmel. Előadását a saját útján készült képekkel és felvételekkel és az onnan hozott bábokkal tette színessé: a felvételek alapján megismertük a bábtáncoltatás hagyományának mai formáit, lehetőségeit; a bábkarakterek jellemző történeteit. Az előadást követően Pilári Gábor és Vajda Zsuzsa meséltek indiai útjukról – majd élő bemutatót tartottak az Indiában tanult bábtáncoltatásból: az előadás egy kis, de nagyon izgalmas szeletét adta a Márkuszínház repertoárjában is szereplő Kathputli előadásnak.