Kiállítások a Danubianá-ban 5.

Peter Megyeši | 2024-12-25

KEZDET (A tárlat kurátora: Peter Megyeši)

A Kezdet Origin/Počiatok/Origin címet viselő nagyszabású kiállításon a festőnő, Kristína Mésároš témák és motívumok körül kialakított sorozatok által mutatja be munkásságát, a sorozatokon belül pedig közegeket, tájakat és helyzeteket alakít ki, amelyek a mindennapi események személyes megélésével kapcsolódnak össze. A személyes élmények, az illékony helyzetek, a táj metamorfózisainak érzékelése, valamint a régi emlékek felbukkanása a festmény révén az érzések és a hangulatok absztrahálásával és a mélyebb értelem keresésével kapcsolódik össze. Például az elemek hirtelen bekövetkező változásával párosuló ugrás a vízbe a festmény aktusában nemcsak elegáns fizikai mozgásként elgondolt és elképzelt jelenség, hanem az átalakulás élménye, kezdet is egyben. Az elementáris gesztusokban, az alak átváltozásaiban, konfigurációiban, a környezettel való konfrontációiban az egyén általánosabb érvényű egzisztenciális tapasztalata tárul fel. A mászófal nem csupán a fizikai mozgás gyakorlására szolgál, hanem szimbolikus felhívást is jelent az akadályok leküzdésére a kitűzött célhoz vezető úton. S a hajó vitorláját ismételten felhúzni igyekvő alak is hasonló jelentéssel bír: annak allegóriája, hogy a kudarcok ellenére se adjuk meg magunkat, ne vessük alá magunkat a sors rosszindulatának. A hajózás és a navigáció motívumai pedig életünk reményével és a tájékozódással függnek össze.

 

 

 

 

 

 

A mozaik rasztere, a ház külső burkolata viszont a művésznő gyerekkori emlékeinek esszenciája. A bizonyosságot, a rendet, a formák stabil elrendezését jeleníti meg, az otthonosság visszaidézett érzését és a visszatérések változatlan helyét a változékony világban. A variációk és a töredékesség a kép egységességének széthullását vizualizálják, s hogy az emlékek fokozatosan eltűnnek az időben. A festőnő atmoszférikus és imaginatív tájképei is metaforikusak és az otthon megteremtéséhez, az identitás kereséséhez kapcsolódnak. Kristína Mésároš festményeit a koncentráció momentumai, a feszültség, a teljesítmény, a belélegzés és az utána következő ellazulás, az álmodozás és a meditáció közötti ciklikus mozgás formálja. Azt az egész életet átható törekvést fejezik ki, hogy a létezés telítődjön értelemmel és örömmel.

 

 

 

 

 

 

Életrajzi vázlat

A kortárs szlovák festőnő, Mgr. art. Kristína Mésároš, ArtD. (1981-, Vágsellye [Šaľa, 1927-ig Šaľa nad Váhom]) az ausztriai Scharndorf községben él és dolgozik. Tanulmányait a pozsonyi Képzőművészeti Főiskolán és a szingapúri Lasalle College of Arts-ban végezte, a doktori képzést pedig a Grafika és Egyéb Médiák Tanszékén,  Vojtech Kolenčík professzor műtermében abszolválta. A 2023-as évben elnyerte a rangos Martin Benka-díjat, 2009-ben a Strabag Artaward International döntőse volt, 2013-ban és 2015-ben pedig az Általános Hitelbank Alapítványának Díjáért folyó vetélkedés finalistája. Többször volt képzőművészeti rezidens külföldön; csoportos kiállításokon éppúgy részt vett, mint önálló hazai és külföldi tárlatokon. Festményein az alakok és a táj átváltozásaival egzisztenciális tapasztalatait fedi fel.

G. Kovács László fordítása

Danubiana Meulensteen Art Museum, Pozsony-Dunacsún (Bratislava-Čunovo), 2024. november 29. – 2025. február 23.

Fotó: P. Harum, Danubiana

További képek