Csendben őrzők – Nádas Alexandra gödöllői kiállítása
Nem egészen két hónappal ezelőtt, amikor felkérést kaptam Nádas Alexandrától e kiállítás megnyitójára, a következő gondolatot véstem fel a jegyzetfüzetembe: „megközelíteni a megközelíthetetlent”.
Feladatként tekintettem e feljegyzésre, mert nem könnyű szavakba foglalni azt a tiszta hangon szóló, minden ízében minőségi művészetet, mely Nádas Alexandra sajátja. Ugyanis képmezői ékesebben szólnak az alkotói szándék és a vizualitás nyelvén, mint emberi mondatokba foglalva.
A konzekvens, mintegy negyedszázados alkotói pálya utóbbi években keletkezett termésének a gödöllői MONÁD Galériában 2024. november végétől 2025. január közepéig látható válogatott anyaga – csakúgy, mint a korábbi alkotói periódusok – számos kettősséget rejt magában. Olyan művek veszik körül a befogadót, melyek egyszerre tanúskodnak mértékletességről; távolságtartóak, mégis mély humánumuk révén közvetlen hangon szólalnak meg, rólunk és nekünk üzennek. Nádas Alexandra alkotásai minden szakralitásuk ellenére képesek profánok maradni. A múltból, a bizánci ikonfestészetből és a reneszánsz portréábrázolásaiból hordoznak idézeteket, mégis a mai kor emberének nyelvén szólnak e kortárs művészeti trendeken kívül, egyúttal felette álló művek. Sajátos motívumai között fellelhetők a konkrétan megfogalmazott formai elemek, de az egymásba oldódó lírai és geometrikus absztrakt elemek is.
A kiállítás legkorábban keletkezett alkotása a Kis hordozható kert (2017), mely a művész egyik első olyan festménye volt, mely – a korábbi Hordozható kertek-sorozat tovább gondolásaként – a kezet, mint a hordozót, konkrétan is jelöli: a képmező alján jobbról benyúló kézfej finoman a tenyerében oly módon tartja az üvegházat, mintha az épület könnyeden lebegne. A legfrissebb művek pedig a sajátos karakterű növényi sarjakat főelemként ábrázoló képek, melyek kilépve a nőalakokkal való korábbi hierarchikus viszonyból, csakúgy és már – szinte portrérangú – önálló entitásként is szimbolizálják az élet kezdetét, mint Nádas Madonna-ábrázolásai. A Sarj-széria néhány nagyméretű elemével Nádas idén elnyerte a 70. Vásárhelyi Őszi Tárlat rangos fődíját, a Tornyai-plakettet.
A kézben tartott üvegház és a „sarj-portrék” között helyezkednek el, időben a művész Profán Madonna-sorozatába illeszkedő, a hordozható kerteket, az időtlen tekintetű kortalan nőalakokat és a sarjakat szintetizáló festmények. A Pesti Vigadóban a Magyar Festészet Napja Élő Magyar Festészet című csoportos seregszemlén is nemrég kiállított, Hordozható kertek című, 2024-ben készült alkotás tiszta geometrikus struktúrái között felsejlenek az élet kezdetének metaforikus elemei: két líraian finom, kitűnő rajzossággal megfogalmazott sarjadó gumó, és közéjük ékelődve helyezkedik el a képmező függőleges középtengelyében velük szinte azonos méretben megkomponált lefelé tekintő női arc. Valójában nem is lefelé néz, hanem befelé, nem is e világra tekint, hanem egy olyan távoli, léleklátta menedékhelyre, melyre a kiállítás üzenetértékű címadása is utal: egy távoli, városi zajtól és nyüzsgésektől mentes, nyugodt, bensőséges állapot vágyára, a kivonulásra és a magunkba nézésre, mely különösen aktuális üzenet lehet az adventi várakozás időszakában. Az elvágyódást fokozza a Nádas-képmezőkön a legkorábbi alkotói korszaktól kezdve gyakran felbukkanó örök-motívum: az átkelésre, egyben a materiális léttől eltávolodásra utaló szimbolikus elem, a csónak, illetve az arra utaló alakzat.
Nemcsak – a Nádas Alexandra művészetére oly jellemző – statikusság és állandóság, hanem a változások és változatosság, illetve a megújulás is fontos védjegyei a tárlatnak, hiszen a korábbi alkotói periódusok a hajat teljesen és az arcot részben elfedő nőalak-ábrázolásai mellett felfedezhetjük a Füveket őrző (2024) című képen a fejet már fedetlenül ábrázoló, mintegy tükörként velünk szembenéző, öntudatos, ízig-vérig mai nőtípust. Ami pedig a színkezelést illeti, a képmezők finom, pasztelles, Nádasra oly jellemző világos árnyalatú színes szürke rétegeinek együtthatását felmutató képek mellett megjelennek a drámai, sötét tónusok, így a narratív elemeket keretbe foglalóan, erős kontrasztosságot teremtve a Hordozható kert (Oldalhajtás) című 2023-ban keletkezett képen és a Hordozható kertek (Csendben őrző) című 2024-es triptichonon.
A művész által alkalmazott technikai sokszínűség, a festői és grafikusi attitűd, e műfajok közötti átjárhatóság és az invenciózusság is tetten érhető a jó ritmusú, a befogadó figyelmét folyamatosan ébren tartó, képről képre organikusan vezető tárlaton. A táblaképek mellett láthatunk néhány egyedi grafikát, melyek kollográfia technikával készültek (pl. Hordozható kert (Lábasház) II. és III., 2022.), valamint a festészet és a grafika határán mozgó új, sok hártyavékony papír felhasználásával és finom festékrétegekkel kialakított lazúros technikával készült alkotásokat, pl. Kis sarj (2024) és Kis hordozható kert (Burokban) 2024.
Nádas Alexandra művészetének visszafogott opálossága, tőmondat-egyszerűségű motívumai, mindezek zseniális egységbe komponált rendszere az álom és a valóság határára varázsolja el a látogatót. Egyszerre közelít magunkhoz és távolít mindennapjainktól, miközben olyan meditatív, belső nyugalmat és felemelő erőt áraszt a szemlélő számára, melyre felgyorsult világunkban, mint egy falat kenyérre, oly nagy szüksége van a sodródó, tévelygő lelkeknek.
Csendben őrzők. Nádas Alexandra kiállítása. MONÁD Galéria, Gödöllő. 2024. november 29. – 2025. január 15.
A szöveg a kiállítás megnyitóján elhangzott beszéd szerkesztett változata.
Fotó: Nádas Alexandra, MONÁD Galéria
Főkép: Kis hordozható kert (Burokban), 2024, vegyes technika, fatábla, papír, 20 × 40 cm
Szövegközi képek: Kis hordozható kert, 2017, vegyes technika, fatábla, 16 × 20 cm, Hordozható kert (Oldalhajtás) 2023, vegyes technika, fatábla, 60 × 60 cm, Füveket őrző, 2024, 30 x 24 cm, Hordozható kertek (Csendben őrző), 2024, vegyes technika, fatábla, 35 ×106 cm, Hordozható kert (lábasház) II., 2022, kollográfia, 30 x 41 cm, Hordozható kert (lábasház) III., 2022, kollográfia, 30 × 41 cm, Hordozható kertek, 2024, vegyes technika, fatábla, 50 × 110 cm,
Galéria: a kiállítás megnyitón, Kis sarj, 2024, vegyes technika, papír, vászon, 20 × 20 cm, enteriőr fotó